loading...

خدا شناسی از نگاه قرآن و اهل بیت

بازدید : 1829
دوشنبه 18 اسفند 1398 زمان : 2:08

دانشنامه قرآن و حدیث، ج‏5، ص: 130

اللَّه، در قرآن و حدیث‏

از منظر قرآن و احادیث، نام «اللَّه»، مهم‏ترین نام آفریدگار جهان است و بیش از سایر نام‏هاى او «1» کاربرد دارد. این نام در قرآن کریم، 2816 بار تکرار شده است.

امام على علیه السلام در باره اهمّیت لفظ جلاله (اللَّه) مى‏فرماید:

اللَّه، أعظَمُ اسمٍ مِن أسماءِ اللَّهِ عز و جل، وَ هُوَ الاسمُ الَّذى لا یَنبَغى أن یُسمّى‏ بِهِ غَیرُ اللَّهِ، وَ لَم یَتَسَمَّ بِهِ مَخلوقٌ. «2»

اللَّه، بزرگ‏ترین نام از نام‏هاى خداوند است و نامى است که سزاوار نیست غیر خدا به آن نامیده شود و هیچ مخلوقى بِدان نامیده نشده است.

با تأمّل در احادیثى که کلمه «إله» و «اللَّه» را تفسیر کرده‏اند، روشن مى‏گردد که لفظ جلاله در اصل، مشتق است و معانى مختلفى که براى مبدأ اشتقاق آن در منابع لغت ذکر شده است، نه تنها با هم تعارضى ندارند، بلکه هر یک به بخشى از مفهوم گسترده لفظ جامع جلاله اشاره دارند. بدین جهت هم، در برخى از احادیث، این معانى در کنار هم قرار گرفته‏اند، چنان که امام على علیه السلام مى‏فرماید:

اللَّه، مَعناهُ المَعبودُ الَّذى یألَهُ فِیهِ الخَلقُ وَ یُؤلَهُ إلَیهِ، وَ اللَّهُ هُوَ المَستورُ عَن دَرکِ الأبصارِ، المَحجوبُ عَن الأوهامِ وَ الخَطَراتِ. «3»

______________________________

(1). پس از «اللَّه»، نام‏هاى «رحیم» با دویست و بیست و هفت بار «رحمان» با صد و پنجاه و هفت بار و «علیم» با صد و شصت بار، نام‏ها و صفات پُرکاربرد خداوند در قرآن‏اند. بسیارى از نام‏ها و صفات نیز فقط یک بار در قرآن به کار رفته است، مانند: «الاوّل»، «الآخر» و «صمد» و .... براى آگاهى بیشتر از این نام‏ها و صفات، ر. ک: دانش‏نامه عقاید اسلامى: ج 5 (خداشناسى/ بخش 3 و 4).

(2). ر. ک: ص 184 ح 56.

(3). ر. ک: ص 512 ح 22.

دانشنامه قرآن و حدیث، ج‏5، ص: 131

اللَّه، به معناى معبودى است که خلق در او حیران‏اند و به او پناه برده مى‏شود، و خدا، آن کسى است که از دریافت دیده‏ها پنهان است و از وهم‏ها و اندیشه‏ها پوشیده است.

البتّه لفظ جلاله، به تدریج از مفهوم اشتقاقى خود، جدا شده است و به صورت عَلَم براى ذات واجب الوجود و در بر گیرنده تمامى صفات کمال، استعمال مى‏گردد.

مباحث خداشناسى از منظر قرآن و حدیث را- که از اهمیّت بسیارى برخوردارند-، مى‏توان در سه بخش خلاصه کرد:

یک. شناخت خدا و نقش آن در زندگى‏

بخش اوّل، به آیات و احادیثى اختصاص دارد که به اصل وجود خدا و شناخت حقیقة الحقایق مربوط اند. مسائلى که در این بخش بدانها پرداخته شده، عبارت‏اند از: ارزش خداشناسى و نقش آن در تکامل انسان، برکات اعتقاد به خدا در زندگى فردى و اجتماعى، راه‏نمایان درونى و برونى انسان به آفریدگار جهان، راه‏هاى خداشناسى، نشانه‏هاى روشن وجود خدا، رمزِ دستیابى به بالاترین مراتب خداشناسى- که همان معرفت شهودى است-، مرزهاى خداشناسى، حجاب‏هاى میان انسان و خدا، و موانع خداشناسى.

دو. توحید و مراتب آن‏

توحید، اساس خداشناسى است و بدون آن، اعتقاد به وجود خدا کامل و ثمربخش نیست، چنان که امام على علیه السلام مى‏فرماید:

أوّلُ الدّینِ مَعرِفَتُهُ، وَ کَمالُ مَعرِفَتِهِ التَّصدیقُ بِهِ، وَ کَمالُ التَّصدیقِ بِهِ تَوحیدُهُ. «1»

______________________________

(1). ر. ک: ص 408 ح 1.

دانشنامه قرآن و حدیث، ج‏5، ص: 132

آغاز دین، شناخت خداست، و کمال شناخت او، باور آوردن به اوست، و کمال باور آوردن به او، یگانه دانستن اوست.

بخش دوم از آیات و احادیثى که ذیل عنوان «اللَّه» آمده‏اند، به تبیین ارزش عقیده به یگانگى خدا و مراتب آن، اختصاص دارد. در یک جمله، موحّد واقعى، آن است که خداوند متعال را در ذات، صفات و افعال، یکتا بداند، براى او در آفرینش، ربوبیّت و تدبیر جهان، شریک قائل نباشد، در قانون‏گذارى و تشریع احکام، شرک نورزد وتنها از قانون او در زندگى فردى و اجتماعى پیروى کند، و تنها از او و کسانى که او امر مى‏کند، اطاعت نماید و تنها او را بپرستد.

سه. شناخت نام‏ها و صفات خداوند

در باره نام‏ها و صفات خداوند متعال، پرسش‏هاى مختلفى وجود دارد که در مبحث خداشناسى باید به آنها پاسخ داد، مانند این که: خداوند متعال، چند اسم و صفت دارد؟ نام‏ها و صفات خداوند، به چه معنا هستند؟ و چه تفاوتى میان نام‏ها و صفات خدا با نام و صفات دیگران وجود دارد؟ نام‏هاى خدا چند قسم‏اند؟ مقصود از نام‏هاى لفظى و تکوینى چیست؟ مقصود از اسم اعظم خدا چیست؟ نام‏هاى خداوند، چه نقشى در تدبیر جهان دارند؟ و بالأخره، شخص موحّد چگونه باید در مورد صفات خداوند بیندیشد؟

در بخش سوم از عنوان «اللَّه»، با الهام از آیات قرآن و احادیث اسلامى، به این پرسش‏ها پاسخ داده مى‏شود.

گفتنى است که آنچه در این جا آمده، گزیده‏اى از مطالبى است که در دانش‏نامه عقاید اسلامى در مورد خداشناسى آمده است و براى آگاهى از تفصیل آن و نیز مباحث مربوط به شرح نام‏ها و صفات خداوند، مراجعه به دانش‏نامه مورد اشاره، ضرورى است.

ضد عفونی کردن پایگاه و سطح شهر
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 3
  • باردید دیروز : 563
  • بازدید کننده دیروز : 564
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1680
  • بازدید ماه : 3468
  • بازدید سال : 3921
  • بازدید کلی : 6175
  • کدهای اختصاصی